Türkiye’den özellikle son on yıldır dünya çapında şöhret salan, nitelikli sanatçılar çıkıyor. Orhan Pamuk, Nuri Bilge Ceylan gibi ismini herkesin ezberlediği uç örneklerin yanı sıra, sayısız sanatçının azımsanamayacak başarıları var. Bu sanatçıların ortak yanı, kendilerini Doğu/Batı ikileminden sıyırmayı başarmış olmaları; Mevlânâ misali ikiliği bir kenara koyup, iki âlemin bir olduğunu görebilmeleri; dehalarını, çeşitliliğin getirdiği zenginlikle besleyebilmeleri. Selma Gürbüz de işte o kategoriden bir ressam. Yirmi beş yılı aşkın ressamlık hayatında ismi Türkiye’nin ve Dünya’nın en prestijli müzeleriyle birlikte anılmış, Tate Modern koleksiyoncularının seçkileri arasına girmiş, çağdaş resim alanında Türkiye’de önde gelen özel bir isim.

Kendi küçük dünyamda kendimi aşmaya çalışıyorum. ‘Ne kadar kalıcıyım?’ sorusunu sormadan

Ay Işığında Güzeller, 2008, Davetsiz

Kedili Doğa, 2008, Davetsiz

Benim açımdan serginin başlığı birçok anlamı barındırıyor içinde: Biraz masum, planlanmamış, doğaçlama… Hiç hesabı kitabı olmadan ortaya çıkan bir şey… Benim sanatımla ilişkisini kuracaksak eğer; davetsiz, sürpriz bir doğaçlama, bu sergi… Milliyet Gazetesi’nden

Ekavart.tv sayesinde 2009’daki Davetsiz sergisini hâlâ gezebilirsiniz:

The Woman Inside

Sayısız kişisel ve karma sergiye adını yazdıran Gürbüz, resim dışında heykel, dokuma, gravür gibi çeşitli biçimlerde de eserler veriyor. Ayrıca Ömer Kavur’un Akrebin Yolcuğu (1997) ve Karşılaşma (2002) filmlerinin sanat yönetmenliğini üstlenmiş. En sevdiğimiz kadın yazarlar arasında yer alan Nurdan Gürbilek’in Mağdurun Dili kitabı da, kapağını Gürbüz’e borçlu.

Cennet III, 2010, Shadows of Myself

Burada derlediğimiz tabloların bir kısmı Gürbüz’ün Akbank Sanat‘taki Davetsiz (2009), Antrepo no.3‘teki Arketip (2010) ve Leighton House Müzesi‘ndeki Shadows of Myself (2011) sergilerinden. Bazıları ise İstanbul Modern’deki Gelenekten Çağdaşa: Modern Türk Sanatında Kültürel Bellek (2010) veya Contemporary Istanbul 2011 gibi, ünlü çağdaş sanat sergilerinden.

Gece Servisi, 2010, Arketip

Arketip sergisi üzerine:

Doğu’dan Batı’ya doğru bir bakış diyebilirim. Nasıl Batı yüzyıllarca Doğu’ya bakarak, hatta Doğu’yu görmeden hayal etti, benimki de farklı bir bakış. Doğu’dan Batı sanatına, akrabalık kurduğum, sanat tarihinde beni etkileyen, benim gelişimimi sağlayan, Leonardo gibi, Velasquez gibi sanatçıların işlerini, biraz doğulu bir gözle yorumladım. Ekavart.tv

The Night, 2005, Shadows of Myself

Network, 2010, Arketip

Cennet II, 2010, Shadows of Myself

Shadows of Myself sergi kataloğu:

Çizgilerin basit ve güçlü etkilerini keşfetmek üzere yola çıkan Gürbüz, masalsı manzaralar, deniz yaratıkları, desenler ve ustaca işlenmiş, büyüleyici figürler ortaya çıkarıyor. Kullandığı araçlarda ekonomik davranarak, kurnaz, açık yürekli, cesur, bazen şehvetli ancak her zaman çekici karakterler yaratıyor. Bu karakterler, süssüz bir sadelikle, siluet sanatını, gölge tiyatrosunu ve animasyonu aynı bedende buluşturup, masalsı arketiplere dönüşüyorlar.
Gürbüz’ün çalışmasında otobiyografik öğeler de var… Osmanlı, Japon ve Avrupa motiflerinden, Velasquez’in Las Meninas’ına, nazardan chintamani’ye kadar uzanan göndermeleri çok kapsamlı. Sonuç ise her seferinde kışkırtıcı ve cezbedici. Rosa Issa Projects

Karınca Duası, 2010, Arketip

İnanılmaz bir titizliğin, emeğin, yeteneğin ve sabrın ürünü oldukları belli olsa da, gösterişten uzak, mütevazı bir yanı var tablolarının. “Ben buradayım” diye bağırmayan, ancak bir kere gözle buluştuktan sonra seyrine doyum olmayan, baktıkça yeni detayların, yeni atıfların, yeni anlamların, yeni dünyaların keşfedildiği, doğayla, kadınlarla bezeli bir dünya Gürbüz’ünki. Resimlerinin sırrı, İngiltere’deki resim eğitimiyle bilediği teknik gücünü, Türk ve Osmanlı sanatı başta olmak üzere bir çok kültürün incelikleriyle ustaca harmanlayabilmesinde yatıyor. Resimlerin bunca detay içerip, bu kadar zorlamasız durması, elbette sadece güçlü bir tekniğin göstergesi olamaz; ruh olmadan bedeni kim neylesin?

İsimsiz, 2010, İstanbul Modern, Gelenekten Çağdaşa

Gözler, 2011, Shadows of Myself

Tüm görseller sanatçının özel izniyle kullanılmıştır.

Send this to friend